369744
Książka
W koszyku
(Lektura z Opracowaniem)
Katolicyzm, zagrożony świecką ideologię renesansu, bronił zaciekle swoich pozycji. Powstało szereg stowarzyszeń (złożonych z duchownych i świeckich), otoczonych tajemnicą, które rozciągały cenzurę na życie prywatne. Sprawy religijne obchodziły wszystkich bez wyjątku. Obawa przed represjami ze strony Kościoła budzi obłudę religijną, bigoterię, fałszywą pobożność. Często pod płaszczykiem świętych haseł spryciarze dorabiali się niemałych majątków i wysokich zaszczytów. Widział to Molier oczami badacza wszystkich wypaczeń ludzkiej natury. Sam znał wielu tych "świątobliwych ludzi" i wiedział, co naprawdę kryje ich troska o "dobro nieba". Stąd też taki ostry na nich atak w "Świętoszku". Wyszydzając sprytnych obłudników, których Tartuffe był symbolem, Molier ściągnął na siebie ostre protesty wszelkich cenzorów moralności. Już po drugim spektaklu zakazano wystawiania sztuki. Autor szukał pomocy u wielu znakomitości Paryża, nawet u samego Ludwika XIV, ale i ten, choć życzliwy Molierowi, nie miał odwagi wystąpić w obronie "Świętoszka". Dopiero po dwóch latach (w 1669 roku) sztuka uzyskała trwałe prawo do obecności na scenie, ale jeszcze długi czas po śmierci autora ta znakomita komedia była przedmiotem zaciekłych ataków. [Merlin, 2007]
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp-Lek/Lic (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.18-Lek/Lic (1 egz.)
Strefa uwag:
Tyt. oryg.: Tartuffe ou l'Imposteur
Uwaga ogólna
Na s. tyt.: Notatki na marginesie ; Cytaty, które warto znać ; Streszczenie.
Nazwa aut. : Jean Baptiste Poquelin.
Uwaga dotycząca bibliografii
Indeks.
Recenzje:
Inne wydania:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej