369806
Książka
W koszyku
(Studia et Dissertationes Instituti Musicologiae Universitatis Varsoviensis. Seria B ; t. 22)
WSTĘP: Tańce narodowe jako kanon kulturowy ; Kategorie wewnątrz kanonu kulturowego: mit, stereotyp i fantazmat. ŹRÓDŁA GATUNKÓW POLSKICH TAŃCÓW NARODOWYCH: Taniec na ziemiach polskich do schyłku epoki średniowiecza ; Taniec na ziemiach polskich w epoce odrodzenia. Pierwsze przekazy o gatunkach tanecznych określanych w języku polskim ; "Tańce polskie" w zagranicznych źródłach muzycznych z XVI i XVII wieku a problem genezy poloneza ; Tańce "piesze" i "polskie" na tle kultury tanecznej Rzeczypospolitej w XVII wieku ; Tańce polskie w czasach saskich ; Polskie tańce w szkolnictwie i teatrze szkolnym czasów saskich ; Wykształcenie się formy poloneza ; Mazur jako taniec narodowy ; Kozak w kulturze staropolskiej. OD FORM UŻYTKOWYCH DO STYLIZOWANYCH - POLSKIE TAŃCE NARODOWE W OKRESIE OŚWIECENIA I PREROMANTYZMU (1765-1815): Poglądy na "narodowość" w okresie dynamicznych zmian sytuacji politycznej Polaków ; Kultura taneczna ziem polskich lat 1764-1815 ; Taniec w edukacji okresu oświecenia i preromantyzmu ; Tańce narodowe w twórczości kompozytorskiej ; Tańce narodowe na deskach teatru operowego ; Tańce narodowe w praktyce baletowej na ziemiach Rzeczypospolitej ; Polonez w latach 1764-1815 ; Mazur w latach 1764-1815 ; Problem kozaka jako polskiego tańca narodowego ; Krakowiak w ramach kanonu tańców narodowych. W STRONE LUDOWOŚCI - POLSKIE TAŃCE NARODOWE W OKRESIE WCZESNEGO I SZCZYTOWEGO ROMANTYZMU (1815-1867): Kultura narodowa pomiędzy kongresem wiedeńskim a powstaniem styczniowym ; Kultura taneczna ziem polskich w latach 1815-1867 ; Muzyka odwołująca się do tańców narodowych w okresie wczesnego i dojrzałego romantyzmu ; Polonez w salonach okresu wczesnego i dojrzałego romantyzmu ; Mazur - najpopularniejszy taniec narodowy wczesnego i dojrzałego romantyzmu ; Krakowiak zajmuje miejsce kozaka w kanonie tańców narodowych ; Przyjęcie kujawiaka i oberka w obręb kanonu polskich tańców narodowych. OD POWSTANIA STYCZNIOWEGO DO ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI - FAZA PÓŹNEGO ROMANTYZMU I FAZA POST-ROMANTYCZNA (SPÓŹNIONEGO ROMANTYZMU): Sytuacja społeczno-polityczna na ziemiach polskich w latach 1867-1905 ; Tańce narodowe po klęsce styczniowej ; Tańce narodowe w głównych nurtach twórczości kompozytorskiej ; Tańce narodowe w baletach oraz w teatrze nurtu ludowego ; Szlachecki polonez, chłopski chodzony i zagadnienie suity okrągłego ; Mazur u szczytu rozwoju formy ; Krakowiak w dokumentacji etnograficznej i podręcznikach tańca. Wzrost popularności tańca góralskiego ; Kujawiak i oberek w drugiej połowie XIX wieku. TAŃCE NARODOWE W XX WIEKU: Zarys sytuacji społeczno-politycznej na ziemiach polskich w XX wieku ; Kultura taneczna na ziemiach polskich a polskie tańce narodowe w pierwszej połowie XX wieku ; Tańce narodowe jako idea społeczno-edukacyjna ; Tańce narodowe w polskiej kulturze tanecznej po drugiej wojnie światowej ; Polskie tańce narodowe na scenie baletowej i estradzie kabaretowej ; Tańce narodowe w twórczości kompozytorskiej w XX wieku ; Polonez w praktyce baletowej i scenicznej w XX wieku ; Choreotechnika mazura w tradycji polskiej XX wieku ; Oberek według podręczników tańca w XX wieku ; Kujawiak w relacjach i podręcznikach XX wieku ; Dwudziestowieczne wizje choreotechniki krakowiaka.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-104712 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp.Muz.Księg 2891 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [435]-479. Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej