369239
Książka
W koszyku
R. I WPROWADZENIE - HISTORIA BADAŃ I ORGANIZACJI RYNKU OPINII PUBLICZNEJ: Badania statystyczne - pierwsze kroki ; Początek profesjonalnych badań ; Koncerny prasowe i medialne wkraczają na rynek pollingowy ; Badania w Europie Środkowej i Wschodniej po 1945 roku ; Polskie drogi pollingu ; OBOP - przeciera szlaki 1.7. CBOS - droga do wiarygodności ; "Główni gracze na rynku pollingowym" ; Prawne i organizacyjne aspekty funkcjonowania badaczy i badań opinii publicznej ; CZ. I TEORETYCZNE DYSKUSJE WOKÓŁ POJĘCIA I ZJAWISKA OPINII PUBLICZNEJ: R. II OPINIA PUBLICZNA PROBLEM: LINGWISTYCZNY (SEMANTYCZNY) CZY POLITOLOGICZNY?: Opinia publiczna aspekt semantyczny ; Informacja - źródło władzy ; Substytut opinii publicznej w okresie średniowieczna – reputacja ; Publiczny wymiar opinii ; Opinia publiczna - język nauki, mediów i "ulicy" ; Rozwój pojęcia, jak i zjawiska opinii publicznej ; Czynniki wpływające na ewolucję opinii publicznej ; Etapy rozwoju opinii publicznej ; R. III POJĘCIE OPINII PUBLICZNEJ: Podstawy koncepcji opinii publicznej ; Obszary kontrowersji ; Opinia publiczna, jako wynik uzewnętrzniania ; Suwerenność opinii ; Funkcje opinii publicznej ; R. IV OPINIA SPOŁECZNA A OPINIA PUBLICZNA - TEORETYCZNE ŹRÓDŁA ZJAWISKA: Spory terminologiczne i metodologiczne ; Uwarunkowania i ich wpływ na powstanie opinii publicznej ; Związek opinii publicznej z władzą polityczną ; Wolność - upodmiotowienie społeczeństwa ; Czy jest, o co "kruszyć kopie" - sens sporów o treść pojęcia? ; R. V SPÓR O WIELOŚĆ OPINII PUBLICZNYCH: Opinia publiczna czy opinie publiczne? ; Próba "poukładania" zjawiska opinii publicznej przez S. Michalczyka i B. Ociepkę ; Koncepcja ukrytej opinii publicznej V. O. Key‘a ; Koncepcja opinii publicznej G. Sartoriego i Ch. Tylora ; Alternatywna opinia publiczna ; R. VI KONCEPCJE POWSTANIA I ROZWOJU OPINII PUBLICZNEJ NA GRUNCIE NAUK SPOŁECZNYCH: Naturalne procesy komunikacyjne ; Socjologiczne spojrzenie na opinię publiczną ; Opinia publiczna a psychologia ; Politolodzy a zjawisko opinii publicznej ; Kulturowe źródła powstania opinii publicznej ; R. VII LIBERALNE I KONSERWATYWNE UJĘCIE OPINII PUBLICZNEJ: Koncepcja dotycząca roli opinii publicznej ; Ujęcie liberalne opinii publicznej ; Ujęcie konserwatywne ; Liberalna i konserwatywna opinia publiczna - źródło frustracji badaczy ; R. VIII MIĘDZYNARODOWA I EUROPEJSKA OPINIA PUBLICZNA: Spór o treść zjawiska ; Znaczenie komunikacji dla międzynarodowej opinii publicznej ; Problemy z metodologią badań międzynarodowej opinii publicznej ; Zainteresowania międzynarodowej opinii publicznej ; Europejskie i międzynarodowe ośrodki i projekty pollingowe ; Koncerny informacyjne na rynku medialnym ; CZ. II PODMIOTY OPINII PUBLICZNEJ: R. IX PUBLICZNOŚĆ, WIDOWNIA, AUDYTORIUM, MASA, TŁUM, ZBIOROWOŚĆ ODBIORCZA: Kontrowersje wokół fenomenu publiczności i głównych zbiorowych aktorów ; Masa - charakterystyka problemu ; Publiczność - zjawisko i pojęcie ; Koncepcja teoretyczna Heinza Bonfadelliego ; Widownia ; Audytorium ; Tłum ; Relacje zachodzące pomiędzy publicznością, masą, tłumem i audytorium ; R. X INDYWIDUALNI I GRUPOWI KREATORZY OPINII PUBLICZNEJ: Indywidualni kreatorzy ; Opinia publiczna a podziały socjopolityczne społeczeństwa ; Media ; Główni aktorzy na scenie medialnej ; "Efekt medialny" w badaniach pollingowych ; R. XI OPINIA PUBLICZNA W PRZESTRZENI POLITYCZNEJ: Opinia publiczna a marketing polityczny ; Opinia publiczna a kultura polityczna ; Opinia publiczna a socjalizacja ; Opinia publiczna (społeczna) a public relations ; Opinia publiczna a propaganda ; Opinia publiczna a komunikacja ; CZ. III UWARUNKOWANIA FUNKCJONOWANIA OPINII PUBLICZNEJ: R. XII KONCEPCJE TEORETYCZNE ANALITYCZNE I PROBABILISTYCZNE ZACHOWAŃ PUBLICZNOŚCI POLITYCZNEJ: Hadleya Cantrila Prawa Opinii Publicznej ; Agenda-setting ; Koncepcja geatekeepera Kurta Levina ; "Spirala milczenia" Elizabeth Noelle-Neuman ; Kaskadowy model opinii publicznej K. Deutscha ; Koncepcja V.O. Key‘a "systemu zapór" ; Teoria dysonansu poznawczego Leona Festingera ; Teoria perswazji - "hierarchii efektów" Michaela Raya ; Falowanie opinii publicznej ; Idealny model opinii publicznej W. Schulza ; Analiza teorii kultywacji ; Zasady aktywności politycznej Frasera Saeitla ; R. XIII STRUKTURA OPINII PUBLICZNEJ I ZJAWISKA JEJ TOWARZYSZĄCE: Opinia publiczna a świadomość polityczna; Opinia publiczna a wartości ; Opinia publiczna a postawy ; Opinia publiczna a prawda ; Opinia publiczna a zjawiska irracjonalne (stereotypy, mity, fobie) ; R. XIV ROLA OPINII PUBLICZNEJ W SYSTEMACH POLITYCZNYCH: Dyskusje wokół zjawiska ; Przesłanki formalne i aksjologiczne ; Obecność opinii publicznej w systemach demokratycznych ; Opinia publiczna towarzysząca demokracji ; Opinia publiczna budująca demokrację i społeczeństwo obywatelskie ; Zaufanie obywateli do państwa i państwa do obywateli ; Problem z poziomem kompetencji opinii publicznej ; "Rządy opinii publicznej" ; Możliwości kreacyjne opinii publicznej ; Co jest w stanie zaktywizować opinię publiczną? ; Opinia publiczna - społeczeństwo deliberacyjne ; Legitymizacyjna funkcja opinii publicznej ; Delegitymizacyjna funkcja opinii publicznej ; Znaczenie opinii publicznej ; "Patologie demokracji" versus demokracja ; Opinia publiczna w systemach niedemokratycznych ; R. XV PROPAGANDA I TECHNIKI PROPAGANDOWE: Powtarzanie ; Publiczność odziedziczona ; Niezwykłości przekazu ; Plotka i pogłoska ; Moda ; Symbole ; Kłamstwo i fałszerstwo ; Naznaczanie - etykietowanie ; Autorytety ; Bezpośredniość i pośredniość ; Metoda lingwistyczna ; Działania propagandowe ; R. XVI PIENIĄDZE A BADANIA OPINII PUBLICZNEJ: Jak obliczane są koszty badań - wywiadów? ; Pieniądze angażowane w badania opinii publicznej na świecie ; Pieniądze w działalności firm pollingowych w Polsce ; Pieniądze - polityczne paliwo ; R. XVII ETYCZNY WYMIAR BADAŃ OPINII PUBLICZNEJ: Kryteria moralne, stanowiące o pracy badaczy i instytucji badających ; Wybieramy metodologię, metody i narzędzia badawcze ; Organizacja badań (tematyka badań, dobór próby, budowa narzędzi badawczych, aranżacja badań) ; Postawy etyczne prowadzących badania ; Czy ankieterzy mogą być nieuczciwi? ; Dewiacyjne typy osobowości ankieterów ; Pytania i dylematy badacza opinii publicznej ; Etyczny wymiar politycznej publiczności - obszar refleksji i zadumy ; R. XVIII MANIPULACJE OPINIĄ PUBLICZNĄ: Istota i źródła zjawiska manipulacji ; Sposoby manipulacji - systematyka – metodologia ; "Zmiany" zastosowane przy okręgach wyborczych ; Manipulowanie systemami liczenia głosów ; Manipulacyjna dyskredytacja przeciwnika politycznego ; Manipulacja – oszustwo ; Eskalacja zjawiska manipulacji - oszustwo w procesie badawczym ; Pseudowydarzenia - manipulujemy wymyślonymi faktami ; "Łapaj złodzieja", czyli manipulowanie manipulacjami ; Spin doktorzy ; Manipulacje warunkowane poziomem represywności systemu politycznego ; Manipulacje badaniami opinii publicznej ; Media, jako uczestnik manipulacji opinią publiczną ; CZ. IV BADANIA EMPIRYCZNE: R. XIX METODOLOGIA BADAŃ : Refleksja nad zakresem pojęć: metodologia, metoda i technika ; Badania uniwersyteckie a badania sondażowe opinii publicznej – różnice ; Kanony pracy pollerskiej G. Gallupa ; Badania surveyowe a badania pollingowe ; R. XX SONDAŻE OPINII PUBLICZNEJ - ZABAWA CZY NAUKOWA PROBABILISTYKA: Sondaże, jako podmiot i przedmiot politycznych oraz naukowych kontrowersji ; Metody i techniki badawcze wykorzystywane w sondażach ; Rola sondaży opinii publicznej ; Zjawisko "bandwagon effect" "unerdog effect" ; Wiarygodność sondaży opinii publicznej ; Interpretacja wyników badań ; Znaczenie badań opinii publicznej ; Badania psychograficzne ; Sondaże - opinia czy próba opinii? ; Błędy występujące w badaniach opinii publicznej ; Praktyczny wymiar popełnianych błędów związanych z badaniami opinii publicznej ; "Efekt ankieterski" ; Środki poprawy jakości badań ; Pilotaż ; Faza zasadnicza badań ; R. XXI METODY DOBORU PRÓBY W BADANIACH OPINII PUBLICZNEJ I RODZAJE BŁĘDÓW: Rodzaje błędów związanych z próbą badawczą ; Metody ilościowe i jakościowe ; Podmioty badane ; Operaty losowania: cechy, własności niezbędne i pożądane ; Sposoby (techniki) doboru próby ; R. XXII ZASADY BUDOWY NARZĘDZI BADAWCZYCH - WYWIAD I ANKIETA: Wywiady ; Ankieta ; Budowa pytań w badaniach społecznych ; R. XXIII METODY BADAWCZE – SKALOGRAMY: Skalogramy (scale analysis) ; "Zindywidualizowana skala kłopotów" (self-anchoring striving scale) ; Skala intensywności uczuć (stosowana m.in. przez Instytut Gallupa) ; Metoda pomiaru przynależności warstwowej Stuarta M. Chapina ; Skalogram Rensisa Likerta ; Skalogram Emory Bogardusa - dystansu społecznego ; "Dyferencjał semantyczny" ; Skalogram Luisa L. Thurstone‘a ; Analiza skalogramowa Luisa Guttmana ; R. XXIV TECHNIKI PROWADZENIA BADAŃ: Sondaż komputerowy CAPI (Computer Aided Personal Interview) ; Badania telefoniczne (Computer Assisted Terlephone Interview - CATI) wkraczają na rynek ; Badania panelowe i trackingowe ; R. XXV BADANIA JAKOŚCIOWE: "Sondaż deliberacyjny" i "Informacja i wybór" ; Informacja i wybór ; Zogniskowany wywiad grupowy (FGI Focus Group Interview) ; Obserwacja (terenowa) - badania etnograficzne ; Indywidualny Wywiad Pogłębiony (Individual in-Depth Interview, IDI) ; Metoda delficka ; "Burza mózgów" (brainstorming) ; Skalowanie wielowymiarowe MDS (Multidimensional Scaling) ; Analiza Skupień (Cluster Analysis) ; Chiński Portret ; Analiza danych zastanych (Desk research) ; Collage ; Test Niedokończonych Zdań ; Copy Test.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-103409 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [669]-715.
Uwaga dotycząca języka
Streszcz. w jęz. ang.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej