369274
Książka
W koszyku
Przedsiębiorczość, polityka, rozwój / Jerzy Cieślik. - Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Sedno, cop. 2014. - 267, [5] s. : il. kolor. ; 24 cm.
R. I. ISTOTA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI: 1. Ewolucja poglądów na temat istoty i roli przedsiębiorczości w gospodarce i w społeczeństwie ; 2. Przedsiębiorczość - kontekst transformacji ustrojowej ; 3. Istota przedsiębiorczości - najważniejsze pytania i otwarte kwestie ; 4. Przedsiębiorczość ambitna ; R. II. OBLICZA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI: 1. Wprowadzenie ; 2. Zróżnicowanie sektora drobnej przedsiębiorczości (small businessu): Między etatem a firmą-pracodawcą ; Przedsiębiorczość nierównych szans ; Przedsiębiorczość podporządkowana nadrzędnym wartościom ; Ciemniejsza strona przedsiębiorczości ; 3. Przejawy renesansu przedsiębiorczości w gospodarce: Przedsiębiorczość innowacyjna ; Przedsiębiorczość ekspansywna ; Przedsiębiorczość korporacyjna ; 4. Przedsiębiorczość poza sferą gospodarki: Przedsiębiorczość akademicka ; Przedsiębiorczość w kulturze i sztuce ; Przedsiębiorczość społeczna ; Przedsiębiorczość w sektorze publicznym ; R. III. POMIAR AKTYWNOŚCI PRZEDSIĘBIORCZEJ - PORÓWNANIA MIĘDZYNARODOWE: 1. Co i jak mierzymy - typologia metod statystycznego pomiaru aktywności przedsiębiorczej ; 2. Pomiar całkowitej aktywności przedsiębiorczej ; 3. Pomiar początkowej aktywności przedsiębiorczej: Pomiar aktywności przedsiębiorczej we wczesnym stadium GEM ; Stopa narodzin przedsiębiorstw OECD-Eurostat ; Stopa wczesnej przedsiębiorczości WBGES ; 4. Skala aktywności przedsiębiorczej a osiągnięty poziom rozwoju gospodarczego ; 5. Rola czynników instytucjonalnych i kulturowych ; 6. Wyodrębnienie segmentu "prawdziwej" przedsiębiorczości: OECD-Eurostat - firmy dynamiczne i gazele ; Pomiar aspiracji przedsiębiorczych w Projekcie GEM ; 7. Wielokryteryjny pomiar aktywności przedsiębiorczej - Indeks GEDI ; R. IV. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ A ZATRUDNIENIE: 1. Jakie firmy generują nowe miejsca pracy - główne kierunki badań, najważniejsze ustalenia ; 2. Przyrost nowych miejsc pracy - udział klas wielkości przedsiębiorstw ; 3. Aktywność przedsiębiorcza a zatrudnienie - porównania międzynarodowe: Zróżnicowanie metod pomiaru ; Rola firm dynamicznych/faz przyspieszonego wzrostu przedsiębiorstw ; Aspiracje wzrostowe początkujących firm w dziedzinie zatrudnienia ; 4. Formy pośrednie między pracą na etacie i prowadzeniem przedsiębiorstwa ; 5. Wewnętrzna segmentacja sektora mikroprzedsiębiorstw ; 6. Jakość miejsc pracy w sektorze MŚP ; 7. Podsumowanie ; R. V. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ A INNOWACJE: 1. Innowacje jako czynnik rozwoju - perspektywa makroekonomiczna ; 2. Innowacje - perspektywa przedsiębiorstwa: Poziom wdrażanych innowacji a sukces w biznesie ; Znaczenie poziomu innowacyjności branż ; Makroekonomiczny i mikroekonomiczny wymiar wdrażania innowacji - synteza ; 3. Przejawy innowacyjnej przedsiębiorczości: Młode firmy high-tech wdrażające oryginalne rozwiązania ; Specyfika akademickich firm odpryskowych ; "Łowcy rozprysków" ; Proaktywni imitatorzy ; 4. Wdrażanie innowacji z perspektywy kraju doganiającego ; Perspektywa makroekonomiczna ; Poziom innowacyjności polskich przedsiębiorstw ; Strategia wdrażania innowacji ; R. VI. MIĘDZYNARODOWY WYMIAR PRZEDSIĘBIORCZOŚCI: 1. Aktywność międzynarodowa polskich firm w dobie transformacji ustrojowej ; 2. Zaangażowanie eksportowe polskich firm - porównania międzynarodowe ; 3. Przedsiębiorczość międzynarodowa czy międzynarodowy small business? ; 4. Sektor kontrolowany przez kapitał zagraniczny w polskiej gospodarce ; 5. Intensywność i dynamika zaangażowania eksportowego polskich przedsiębiorstw: Zróżnicowanie polskich przedsiębiorstw ze względu na udział eksportu w sprzedaży ; Eksport jako dźwignia rozwoju przedsiębiorstw ; 6. Międzynarodowy wymiar innowacyjnej przedsiębiorczości: Internacjonalizacja młodych firm w obszarze zaawansowanych technologii ; Efekty rozpryskowe zagranicznych inwestycji bezpośrednich (ZIB) ; Pośrednia internacjonalizacja kooperacyjna ; 7. Polskie firmy globalne: Zagraniczne inwestycje bezpośrednie polskich firm ; Od eksporterów i inwestorów do polskich globalnych liderów ; R. VII. CZY I JAK WSPIERAĆ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ?: 1. Motywy oddziaływania państwa na sektor przedsiębiorstw: Zawodność rynku (market failure) ; Niesprawność systemowa ; 2. Cele polityki przedsiębiorczości: Przyspieszenie wzrostu gospodarczego kraju ; Przedsiębiorczość jako dźwignia rozwoju na poziomach regionalnym i lokalnym ; Przedsiębiorczość jako instrument rozwiązywania ważnych problemów społecznych ; Cele polityki przedsiębiorczości - próba syntezy ; 3. Polityka przedsiębiorczości - ujęcie systemowe: Cel główny polityki przedsiębiorczości i jego pomiar ; Adresaci polityki przedsiębiorczości i ich segmentacja ; Ramy instytucjonalne polityki przedsiębiorczości ; Społeczny klimat wokół przedsiębiorczości i przedsiębiorców ; Kryteria i zasady wdrażania selektywnych instrumentów wsparcia.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-102344 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 249-57]. Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej