378325
Book
In basket
WPROWADZENIE ; CZĘŚĆ I. SZKOŁA RZĄDZENIA, ROZKAZYWANIA I KSZTAŁTOWANIA CHARAKTERU CZY SZKOŁA OPRESJI? PODSTAWY TEORETYCZNE: R. 1 Szkoła jako element wychowującego społeczeństwa: Kilka uwag o szkole i prawie ; Wychowanie przez nauczanie: -Treści, -Poziom: Uczeń a szkoła, Rodzice a szkoła ; -Rygory, -Organizacja ; Jacek Woroniecki - czyli czego nam brakuje? ; R. 2 Władza w szkole w ujęciu Jacka Woronieckiego: Kilka uwag o umiejętności rządzenia i rozkazywania: -Co znaczy dobrze rządzić?, -Jak dobrze rozkazywać?, -O dobrym karceniu ; Wady sprawowania władzy: -Wady rządzenia, -Wady rozkazywania, -Wady karcenia ; R. 3 Opresja - wyzwolona siła: Kilka uwag o naturze duchowej sytuacji czasu ; Opresja w polu bezpośredniego użycia siły: -Przymus, -Agresja: Przykładowe kategoryzacje agresji z uwzględnieniem szkoły ; Pomostowy charakter agresji instrumentalnej ; Przemoc: Lęk i krzywda, -Kategorie przemocy, -Mobbing i bullying ; Opresja w polu pośredniego użycia siły: Przemoc strukturalna ; Przemoc symboliczna ; CZĘŚĆ II. UDRĘCZONA SZKOŁA: R. 4 Opresja w polu bezpośredniego użycia siły: Gimnazjaliści i zachowania dewiacyjne: -Okres dorastania - kilka refleksji, -Cel i metoda badań ; Zachowania dewiacyjne gimnazjalistów - atak na osoby i mienie: Agresja fizyczna i werbalna, -Niszczenie mienia-wandalizm ; Klimaty szkolnego bezprawia - inne zachowania dewiacyjne: -Kontakt ze środkami odurzającymi: -Palenie tytoniu, -Picie napojów alkoholowych, -Używanie innych substancji psychoaktywnych ; Kradzież ; Drobne nieuczciwości ; Gimnazjum - krótka dyskusja ; R. 5 Opresja w polu pośredniego użycia siły: Kształt źródeł prawa, czyli u podstaw oświatowej opresji: Megalegalizm ; Nadaktywność reorganizacyjna ; Mitręga legislacyjna ; Centralizacja ; Dyrektor wśród przepisów: -Wybór dyrektora szkoły, -Dyrektorskie uprawnienia i możliwości ; R. 6 Władza w szkole, czyli co blokuje rządzenie, rozkazywanie i karcenie: Rządzenie: Cele i treści ; Poziom - blokady edukacyjne: ocenianie, klasyfikowanie, promowanie ; Organizacja: -Planowanie, -Arkusz organizacyjny, -System klasowo-lekcyjny ; Rozkazywanie: -Na tropie ekscesów nieroztropności, -W matni motywowania ; Karcenie: -Kontrola, -Testomania ; CZĘŚĆ III. SZCZĘŚLIWA SZKOŁA: R. 7 Szkoła dobrze rządzona i zorganizowana: Autonomiczna szkoła: Poziom i organizacja: -Dysedukacja, -Nauczyciel, -Czas, -Zblokowanie, -Egzaminowanie i promowanie ; Rygory: -Strategie profilaktyczne na poziomie klasy, -Strategie profilaktyczne na poziomie szkoły ; Likwidacja klimatów bezprawia: -Liczebność ; Statut ; Interwencje w sytuacjach konfliktowych: Strategie zorientowane na nauczyciela ; Strategie zorientowane na wspólnotę ; R. 8 Kształtowanie charakteru według Juliusza Payota: Wolność i siła człowieka ; Co zagraża wolności człowieka? ; Praca przeciw siłom nieprzyjaznym, współdziałanie z innymi i obowiązki społeczne ; Jak w pełni się rozwinąć, żyjąc szlachetnie i szczęśliwie?
Availability:
There are copies available to loan: sygn. A-101534 (1 egz.)
Notes:
Bibliography, etc. note
Bibliogr. s. [311]-323.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again