367144
Książka
W koszyku
(Zrozumieć Literaturę)
ŚREDNIOWIECZE: Zrozumieć literaturę średniowieczną: Wprowadzenie do czytania autorów, czyli miejsce literatury w kulturze wieków średnich: Kształcenie językowe i literackie ; Gatunki i rodzaje literackie ; Scholastyka i czytanie autorów ; Literatura oralna i kultura żywego słowa w Polsce: Cezura chrztu ; Wczesna twórczość: Literatura dojrzałego średniowiecza: cudowność, fantastyka, romansowość: Cuda w służbie parenezy ; Fantastyka ; Romansowość ; Schyłek średniowiecza: Śmierć, przemijanie, zaświaty ; Ciemne strony literatury ; Apokryfy - średniowieczna beletrystyka ; Krzyżacy, czyli polskie średniowiecze w stereotypach XX wieku ; RENESANS: Kalendarium subiektywne: Galeria postaci ; Daty znaczące ; W renesansowej republice literackiej: Renesansowy philobiblion: Rzeczypospolita czytająca ; Rzeczypospolita pisząca ; "Lingua latina" i język polski: Poeta-poezja-poetyka: Autorzy "o sobie samym do potomności" ; Poezja jako temat literacki ; Poeta doctus" ; "Ciceronianus" czy "christianus": "Sola Scriptura..." - tylko "Pismo Święte" ; "Sola fides - tylko wiara ; Człowiek w świecie: "Dał nam rozum, dał mowę, a nikomu z nami" ; "Scientia civilis". Etyka - polityka - literatura ; "Spokojny kąt" i "myśl spokojna" ; "Miłość nic inszego nie jest, jedno pożądanie piękności" ; Piękno a kształt kosmosu, Ziemia i człowiek ; Zamiast podsumowania: jak czytać literaturę renesansu: BAROK: Wstęp, czyli wszyscy jesteśmy Sarmatami: Panorama według Kochowskiego ; "Signa", czyli znaki rozpoznawcze: Zasiew ; Pierwsze plony ; Zapowiedzi paroksyzmów i same paroksyzmy ; Czasy "oświeconego sarmatyzmu" ; Saskie ostatki, czyli przedśmiertelny fajerwerk ; "Signa", czyli znaki rozpoznawcze: Harmonia przeciwieństw (Mikołaj Sęp-Szarzyński) ; Blaski i ruch (Samuel Twardowski) ; Słowotwórczość i słowosprawność (Hieronim Morsztyn) ; Paw i labitynt (Jan Andrzej Morsztyn) ; Koncept i popularne pieśni (Adam Władysławiusz) ; Ckliwość i święty erotyzm (Stanisław Grochowski, Zbigniew Morsztyn) ; Emblematy (Aleksander Teodor Lacki) ; Cudowność, niezwykłość, uczoność (Adon) ; Zaświaty i ekfraza (Obleżenie Jasnej Gory Częstochowskiej) ; Sarmaci (Aleksander Obodziński) ; Barok stołeczny i sarmatyzm prowincjonalny (Łukasz Opaliński) ; Wiek rękopisów, sąsiedzkość i cenzura (Wacław Potocki) ; Sarmacki mesjanizm i ksenofobia - czy Prawa Wiara i rodzimość (Wespazjan Kochowski) ; Między piórem, widelcem a Francuzami (Wacław Potocki) ; Gest, słowo, duma i wolność (Jan Chryzostom Pasek) ; Przekłady jako dzieło oryginalne (Wespazjan Kochowski) ; "Memento mori" i makabreska (Józef Baka) ; Królowa Korony Polskiej i mistyka schyłkowej Sarmacji (pieśń konfederacka) ; Nabożeństwo (Godzinki) ; Mistrzowie, czyli sylwetki twórców: Dwór helikoński ; Husarz mistyczny, czyli Wespazjan Kochowski ; Podstarości biecki, czyli Wacław Potocki ; Artakses, czyli Stanisław Herakliusz Lubomirski.
Status dostępności:
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. A-98554 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [323]-324.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej