367100
Książka
W koszyku
I. DYSKURS O MODZIE W ASPEKCIE JĘZYKOWO-STYLISTYCZNYM: Archaizmy ; Neologizmy i neosemantyzmy, zapożyczenia ; Nazwy opisowe - motywowane geograficznie i etnicznie ; Słownictwo ekspresywno-wartościujące, potoczne, słowa modne ; Związki frazeologiczne - ich specyfika i funkcje w dyskursie o modzie ; Przysłowia w dyskursie o modzie ; Skrzydlate słowa, cytaty ; Figury retoryczne, metaforyka w dyskursie o modzie ; Plan składni, gry formą graficzną i foniczną ; Pragmatyczne aspekty dyskursu o modzie ; Stylizacje w dyskursie o modzie a ich funkcje ; Inne sfery działań komunikacyjnych. II. ŚWIAT MODY JAKO PRZESTRZEŃ KULTUROWA I MENTALNA: 1. Uwagi ogólne. 2. Moda jako instytucja kultury. 3. Świat mody - mechanizmy konceptualizacji i ich wykładniki werbalne. 4. Mapa mentalno-językowa w tekstach prezentujących modę: Zachód i Europa - ekskluzywne regiony świata mody ; Bliski Wschód, Daleki Wschód, Orient, ezgotyczna Azja ; Etnoobszary Mroźnej Północy (Kraina Fiordów, Zimy) ; Gorące Południe w języku mody ; Obszar Ameryki Południowej i Środkowej ; Ameryka - świat Hollywoodu ; Afrykańskie inspiracje mody. III. ANTROPOMORFIZACJA WZORÓW MODNYCH: 1. Antropomorfizacja mody. Konsekwencje językowo-stylistyczne. 2. Personifikowany świat wzorów modnych (strojów, kolorów, stylów): Metaforyka władzy w dyskursie o wzorach modnych ; Metaforyka więzi międzyludzkich (rodzinnych, przyjacielskich, sąsiedzkich, partnerskich) obiektów personifikowanych ; Metaforyka narodzin i śmierci ; Inne metafory antropomorfizujące. 3. Metaforyka ruchu wzorów modnych. IV. KOLORY W MODZIE. POLE NAZW, ICH SYMBOLIKA I FUNKCJE W TEKŚCIE. V. CZŁOWIEK W TEKSTACH O MODZIE: BOHATER, WZÓR MODNY, ADRESAT: 1. Tekstowe wizerunki kobiet modnych. 2. Aksjologizacja części ciała w dyskursie o modzie. 3. Typy modnych kobiet w dyskursie o modzie: Dama ; Elegantka, kobieta luksusowa, kobieta z klasą ; Chłopczyca, dandys ; Kobieta niezależna, pracująca ; Strojnisia, modnisia ; Romantyczka ; Lolita, laleczka, pensjonarka ; Kokietka, kusicielka, uwodzicielka - wamp ; Kobieta awangardowa, ekstrawagancka, indywidualistka ; Konserwatystka, tradycjonalistka. 4. Tekstowe wizerunki mężczyzn w artykułach o modzie: Przemiany stereotypu i typy mężczyzn modnych ; O medialnych przemianach macho w mężczyznę metroseksualnego. 5. Ikony mody i sposoby ich kreowania.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-95083 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [221]-227.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej