367144
Książka
W koszyku
Historia kina polskiego : twórcy, filmy, konteksty / Tadeusz Lubelski. - Wyd. 3. - Katowice : Videograf II, 2009. - 622, [1] s., [32] s. tabl. kolor. : il. (w tym kolor.), faks., fot. ; 27 cm.
Rozdz. I. POCZĄTKI KINA NA ZIEMIACH POLSKICH (1895-1918): 1. Czekanie na kino; 2. Pierwsze pokazy kinematografu; 3. Polscy pionierzy i wynalazcy; 4. Kształtowanie się życia filmowego; 5. Początki twórczości filmowej. Rozdz. II. NASZE KINO NIEME. ROMANTYZM STRYWIALIZOWANY (1919-1929): 1. Nieodwzajemniona miłość; 2. Model upolityczniony: 2A. Filmy patriotyczno-propagandowe, 2B. Adaptacje literatury narodowej; 3. Model ludyczny: 3A. Oblicza mabuzerii, 3B. "Złota seria Sfinksa"; 4. Model autoteliczny. Rozdz. III. NASZE KINO KLASYCZNE. KRZYWE ZWIERCIADŁO POLSKIEJ MENTALNOŚCI (1930-1939): 1. Opóźniony przełom dźwiękowy; 2. Kino branżowe: 2A. Filmy historyczno-patriotyczne, 2B. Komedie, 2C. Melodramaty; 3. Kino "społecznie użyteczne"; 4. Kino awangardowe; 5. Film żydowski w Polsce. Rozdz. IV. CZTERY DROGI FILMOWCÓW POLSKICH W CZASIE II WOJNY ŚWIATOWEJ (1939-1945): 1. W kraju; 2. Na emigracji; 3. Ze Wschodu na Zachód; 4. Ze Wschodu do kraju. Rozdz. V. KINO ZIDEOLOGIZOWANE. OD KINOFIKACJI DO PACYFIKACJI (1945-1954): 1. Upaństwowienie kinematografii; 2. Niespełnione możliwości, zawiedzione obietnice; 3. Świadectwa dokumentalne; 4. Spełnienia mimo wszystko; 5. Rodzimy socrealizm. Rozdz. VI. EPOKA SZKOŁY POLSKIEJ (1955-1961): 1. "Świat przedstawień" w fazie odwilży; 2. Wyzwalanie się z socrealizmu: 2A. Twórcza adaptacja, 2B. Bezpośrednia polemika, 2C. Manifestacja swobody artystycznej, 2D. Podjęcie tematów tabu: "czarna seria", 2E. Fabularna odmiana "czarnej serii"; 3. Szkoła Polska: 3A. Nurt psychoterapeutyczny, 3B. Nurt plebejski, 3C. Nurt psychologiczno-egzystencjalny, 3D. Bilans Szkoły Polskiej; centrum i obrzeża nurtu; 4. Poza Szkołą: 4A. Kino popularne, 4B. Kino eksperymentu artystycznego, 4C. Świadectwa nowego obyczaju. Rozdz. VII. DWUZNACZNY UROK LAT SZEŚĆDZIESIĄTYCH (1962-1969): 1. Tematyka historii najnowszej: 1A. Kino martyrologiczno-odwetowe, 1B. Kino narodowo-kombatanckie, 1C. Kontynuacje Szkoły Polskiej, 1D. Tonacja sprawozdawcza, tonacja liryczna...; 2. "Tematyka współczesnego życia": 2A. Współczesność zadekretowana, 2B. Współczesność pospolita, czyli bunt scenarzystów, 2C. Współczesność umykająca, 2D. Współczesność dokumentowana; 3. Kino rozrywkowe: 3A. Komedia, 3B. Inne gatunki; 4. Adaptacje literatury narodowej; 5. Polska Szkoła Animacji; 6. Nowe kino. Rozdz. VIII. KINO MŁODEJ KULTURY I KINO ŚWIADOMOŚCI HISTORYCZNEJ (1969-1975): 1. Kino Młodej Kultury: 1A. Stronnictwo inteligenckiego rygoryzmu, 1B. Stronnictwo rejestracji, 1C. Stronnictwo groteski, 1D. Stronnictwo kreacji; 2. Kino świadomości historycznej: 2A. Kino mitologii plemiennej: Śląsk Kutza, 2B. Kino mitologii narodowej: adaptacje Wajdy, 2C. Kino mitologii osobistej: esej metafizyczny Konwickiego, 2D. Mit "dzieciństwa powtórzonego": schulzowski film Hasa, 2E. Mit inteligenckiej apokalipsy: debiut Żuławskiego, 2F. Kino pamięci indywidualnej: Stanisław Różewicz, 2G. Wyrafinowane adaptacje: Majewski, Borowczyk; 3. Kino wystawne: 3A. Widowiska narodowe, 3B. Widowiska państwowe, 3C. Widowiska wojenne; 4. Przedstawianie rzeczywistości w kinie popularnym: 4A. Komedia, 4B. Film obyczajowy, 4C. Film dla dzieci i młodzieży. Rozdz. IX. EPOKA MORALNEGO NIEPOKOJU (1976-1981): 1.Wyłanianie się nurtu: 1A. Kontrabanda w Zespołach, telewizji i oświatówce, 1B. "Człowiek z marmuru" Andrzeja Wajdy; 2. Kino Moralnego Niepokoju - kanon: 2A. Dominanta: pojedynek postaw, 2B. Dominanta: przebudzenie prostych ludzi, 2C. Dominanta: hodowla zła, 2D. Dominanta: opór inteligentów; 3. Kino Moralnego Niepokoju - poza kanonem: 3A. Odmiana kreacyjna, 3B. Włączenie się doświadczonych autorów, 3C. Odmiana gatunkowa; 4. Kino partyjnej kontrofensywy; 5. Kino świadomości historycznej cd.: 5A. Prefiguracje etyczne, 5B. Więcej rekonstrukcji, mniej perswazji, 5C. Kino retro; 6. Filmy osobne: 6A. W perspektywie ostatecznej, 6B. Własnym głosem, 6C. Miniatury o losie; 7. Kino sezonu "Solidarności": 7A. Na zamówienie robotników, 7B. Obalone tabu stalinizmu, 7C. "Głęboko zamiast szeroko". Rozdz. X. PO STANIE WOJENNYM. SOLIDARNOŚĆ OSOBNYCH (1982-1989): 1. Regres stanu wojennego: 1A. Przerwanie "genialnego sezonu", 1B. Kino poniżone; 2. Kontynuacje mimo wszystko: 2A. Obalone tabu stalinizmu cd., 2B. "Głęboko zamiast szeroko" cd., 2C. Dekada Kieślowskiego, 2D. Kino Moralnego Niepokoju cd., 2E. Kino groteski; 3. Kino oficjalnej propagandy; 4. Kino historii kreowanej: 4A. Rewolucja i azyl wyobraźni: adaptacje Wajdy, 4B. Pokrewieństwo z wieszczami: adaptacje Konwickiego, 4C. Wizje przeszłości, 4D. Ponury wizerunek historii najnowszej, 4E. Mieszaniny obyczajowe; 5. Kino osobne cd.: 5A. Późny Has, 5B. Inni autorzy; 6. Kino popularne: 6A. Komedia, 6B. Nasza postmodernistyczna nostalgia, 6C. Kino gatunków; 7. Pokolenie stanu wojennego. Rozdz. XI. KINO WOLNOŚĆ (1990-2007): 1. Po zburzeniu muru; 2. "Praca żałoby": 2A. Odnawianie Szkoły Polskiej: późny Wajda, 2B. Kontynuacja Szkoły Polskiej: późny Kutz, 2C. Polacy - Rosjanie; Polacy - Żydzi; Holocaust, 2D. PRL jako trauma; 3. Kino świadectwa: 3A. Ewolucja dokumentu: Marcel Łoziński, 3B. Ewolucja dokumentu: od Karabasza do Cuskego, 3C. Zobowiązania w epoce bez zobowiązań: Krzysztof Krauze, 3D. Z punktu widzenia wykluczonych, 3E. Z punktu widzenia wchodzących w życie; 4. Autorzy dawni i nowi: 4A. Zjawisko Kieślowski, 4B. Fabulatorzy, 4C. Mitobiografowie, 4D. Artyści, 4E. Kino błazeńskie; 5. Kino popularne: 5A. Kino bandyckie - od grozy do nostalgii, 5B. Komedia, 5C. Adaptacje lektur, 5D. Komedia romantyczna; 6. Kino niezależne.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. WG-791(091) (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-Podr.Czyt. (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wyp.Muz.Księg 2036 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [579]-596. Indeksy.
Uwaga dotycząca ograniczeń w rozpowszechnianiu
W OPRACOWANIU
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej