374353
Książka
W koszyku
(Prace Komisji Filmoznawczej / Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk ; t. 2)
Cz. I. LITERATURA I FILM W ROZWOJU KULTURY: 1. Literaci a film: 1.1. X muza elementem programu poetyckiego: a) Skamander - społeczny i artystyczny fenomen kina ; b) Futuryści - kult nowoczesności ; c) Awangarda Krakowska - reforma języka poetyckiego. 1.2. Świadomość filmowa: a) Moda na kino w literaturze ; b) Działalność krytyczna i popularyzatorska ; c) Myśl teoretycznofilmowa: Karol Irzykowski, Tadeusz Peiper, Jan Brzękowski. 1.3. Filmowa praktyka twórcza. 2. Film a literatura: 2.1. W drodze do Parnas ; 2.2. Przełom dźwiękowy - nowy alians z literaturą ; 2.3. O film artystyczny i kulturę filmową. Cz. II. RELACJE FABULARNE: 1. Film w literaturze - motywy, wątki, schematy, fabularne. 1.1. Świat filmu w literaturze ; 1.2. Gwiazdy filmowe ; 1.3. ...jak z filmu ; 1.4. Obraz filmu i kina w literaturze ; 1.5. Fascynacja kinem ; 1.6. Krytyka kina ; 1.7. Kino jako lustro świata ; 1.8. Schematy fabularne ; 1.9. Aluzje do konkretnych dzieł ; 1.10. Film a poetyckie widzenie świata ; 1.11. Wypowiedzi metatekstowe. 2. Literatura w filmie - w kręgu fabularnych kompromisów i inspiracji. Cz. III. RELACJE NARRACYJNE: 1. Język ruchomych obrazów a przeobrażenia literatury: 1.1. Filmowe koncepcje czasu: a) Swoboda w operowaniu czasem ; b) Przeskoki i elipsy czasowe ; c) Retrospekcja i futurospekcja. 1.2. Przestrzeń i sposoby jej przedstawiania: a) Przestrzeń a miejsce akcji ; b) Wizualizacja ; c) Świat przedstawiony kamerą ; d) Ruchy kamery ; e) Plany filmowe. 1.3. Czasoprzestrzenne aspekty narracji: a) Przeobrażenia narracji a film ; b) Filmowe schematy narracyjne ; c) Montaż filmowy w literaturze ; d) Symultanizm ; e) Techniki zaczerpnięte z poetyki scenariusza filmowego ; f) Oniryczność i fantasmagoria ; g) Filmowe inscenizacje teatralne. 2. Literatura a proces kształtowania języka ruchomych obrazów: 2.1. Film niemy: a) W kręgu literatury obiegów popularnych ; b) Tradycja teatru i modelu prozy dziewiętnastowiecznej. 2.2. Film dźwiękowy: a) Kabaret literacki w polskiej komedii filmowej lat trzydziestych. Cz. IV. RELACJE GENOLOGICZNE: 1. Sytuacja gatunków literackich międzywojnia: 1.1. Gatunki powstałe z inspiracji X muzą: a) Powieść filmowa ; b) Opowieść filmowa - raconté ; c) Scenariusz filmowy ; d) Poemat kinematograficzny e) Poetyckie kinematografy ; f) Literacko-filmowe hybrydy gatunków. 2. Genologia filmowa a tradycja literacka: 2.1. Filmowe realizacje gatunku: a) Melodramat ; b) Farsa ; c) Film awangardowy.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-93720 (1 egz.)
Strefa uwag:
Dod. s. tyt.: Literature and film in the Polish culture of the interwar period
Uwaga ogólna
Na s. 4 okł. błędny ISBN.
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 214-[220]. Indeks.
Uwaga dotycząca języka
Streszcz. ang.
Druga s. tyt. ang.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej