369834
Książka
W koszyku
(Pedagogika Wobec Współczesności)
I. PEDAGOGIKA SPOŁECZNA W STRUKTURZE PEDAGOGIKI JAKO DYSCYPLINY NAUKOWEJ ORAZ JAKO WYODRĘBNIAJĄCA SIĘ PRAKTYKA ZAWODOWA W SFERZE OPIEKI I POMOCY SPOŁECZNEJ: 1. Przednaukowa wiedza oraz refleksje teoretyczne związane z pomocniczością, samopomocą i woluntaryzmem. Pojawienie się dobroczynności i działalności charytatywnej ; 2. Geneza powstania oraz fazy przeobrażeń polskiej pedagogiki społecznej ; 3. Opieka, pomoc społeczna i praca socjalna jako tradycyjne przedmioty zainteresowań polskiej pedagogiki ; 4. Dominujące stanowiska teoretyczne towarzyszące rozwojowi pedagogiki społecznej w Polsce ; 5. Badania i analizy podejmowane przez pedagogów społecznych w Polsce w okresie tworzenia się nowego ładu społeczno-ekonomicznego (1989-2007). II. PRZEOBRAŻENIA SPOŁECZNE, PROCESY, POJĘCIA ORAZ PROBLEMY TOWARZYSZĄCE ZMIANIE SPOŁECZNEJ: 6. Procesy urbanizacyjne, rozwój miast i ekspansja tzw. miejskiego stylu życia. Rozwój ekologii społecznej ; 7. Rola i znaczenie zjawiska globalizacji w egzystencji jednostek i grup społecznych na świecie ; 8. Zmiana społeczna a zjawisko ubóstwa. Zbiorowe symptomy poczucia traumy i politraumy w dobie transformacji. Marginalizacja oraz wykluczenie jako typowe przykłady przyrostu obszaru upośledzenia społecznego ; 9. Modernizacja tradycyjnych społeczeństw i społeczności. Przydatność teorii modernizacji dla potrzeb pedagogiki społecznej. III. Wybrane zagadnienia z metodologii i metodyki badań w naukach społecznych użyteczne badaczom doby transformacji ; 11. Pluralizm metodologiczny oraz dylematy badaczy analizujących współczesność ; 12. Niektóre oblicza etyki w badaniach, w publikacjach i w życiu naukowym. IV. OD IDEOLOGII KU REHABILITACJI SPOŁECZNEJ I WYZWOLENIU AKTYWNOŚCI CZŁOWEIKA. PROBLEMY I INTERAKCJE SPOŁECZNE WPŁYWAJĄCE NA POMYŚLNE UCZESTNICTWO WE WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZACJACH SPOŁECZNYCH: 13. Przewodnie idee postępu społecznego w społeczeństwie obywatelskim, partycypacja społeczna a rola i znaczenie kapitału społecznego ; 14. Przestrzeń społeczna jako układ pewnych elementów i zależności występujących w każdej strukturze społecznej. Wybrane pojęcia, procesy i zagadnienia ; 15. Strukturalizacja mechanizmów socjalizacyjno-identyfikacyjnych. Znaczenie wiedzy ogólnej kreatora o sztuce w kształtowaniu tożsamości jednostki. Warunki wzrostu bądź zanikania integracji społecznej ; 16. Przejawy wpływu ważniejszych instytucji oraz zinstytucjonalizowanych struktur i kręgów społecznych ; 17. Organizacja sfery publicznej społeczności lokalnej. Upowszechnianie wzorów środowiskowej mobilizacji. ZAKOŃCZENIE: Perspektywa rozwoju stosowanej pedagogiki społecznej.
Status dostępności:
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. WG-37.013.42 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. A-91985 (1 egz.)
Strefa uwag:
Tyt. okł.: Pedagogika społeczna
Uwaga ogólna
Tyt. okł.: Pedagogika społeczna.
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [553]-593 i przy rozdz. Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej