367904
Książka
W koszyku
Psychologia wychowawcza w zarysie / Stefan Baley. - Wyd. 5. - Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1960. - 432 s., [1] k. tabl. : portr., rys. ; 25 cm.
CZĘŚĆ WSTĘPNA: I. Zadania psychologii wychowawczej ; II. Stosunek psychologii wychowawczej do innych nauk ; III. Ogólne uwagi o metodach psychologii wychowawczej ; CZĘŚĆ OGÓLNA: IV. Zagadnienia swoistości procesów psychicznych uwikłanych w procesie wychowania ; V. Psychiczne materiały i produkty wychowania: Materiały (źródła) wychowania: 1. Motywy uczenia się (i wychowania) ; 2. Uczenie się i wychowanie a potrzeby ; 3. Zagadnienie instynktów ; 4. Zagadnienie tzw. wrodzonego wyposażenia człowieka ; 5. Pojęcie wychowalności ; 6. Ciekawość i zainteresowanie ; 7. Dyspozycje i zjawiska intelektualne jako materiał wychowania ; 8. Dyspozycje i zjawiska emocjonalno-wolowe jako materiał wychowania ; 9. Popędy i skłonności jako materiał wychowania ; Produkty (wytwory) wychowania ; Produkty wychowania a produkty rozwoju ; Metody badania i mierzenia materiałów i produktów wychowania: 1. Metody badania materiałów wychowania ; 2. Metody badania produktów wychowania ; VI. Ogólne formy procesó wychowania: 1. Pojęcie uczenia się i ćwiczenia ; 2. Krzywe uczenia się i ćwiczenia ; 3. Formy uczenia się: Uczenie się pamięciowe (nawykowe) ; Uczenie się przez próby i błędy ; Uczenie się sensoryczne. Odruchy warunkowe ; Uczenie się przez zrozumienie (wgląd) ; Uczenie się przez rozwiązywanie problemów przy pomocy myślenia (rozumowania) ; Uczenie się przez naśladownictwo ; Uczenie się uboczne ; O wzajemnym stosunku różnych rodzajów uczenia się ; 4. Typy uczenia się ; 5. Uczenie się a twórczośc ; 6. Transfer przy uczeniu się ; 7. Zagadnienie kształcenia inteligencji ; 8. Wychowanie popędów ; 9. Ogólne uwagi o wychowaniu emocjonalno-wolowym ; 10. Zagadnienie kształcenia charakteru ; 11. O granicach wychowania ; 12. Metody badania procesów wychowawczych ; VII. Psychologia wychowania przez drugich i samowychowanie: 1. Ogólne uwagi o heteroedukacji ; 2. Analiza stosunków społecznych jako ram wpływu wychowawczego: Stosunki przychylności ; Stosunki walki ; Stosunki tolerancji ; Stosunki przewodnictwa i stosunki mocy ; Zagadnienie swoistości stosunku wychowawczego wśród stosunków społecznych ; 3. Uwagi o wpływach wychowawczych środowiska społęcznego ; 4. Psychologia ucznia-wychowanka: Plastyczność heteroedukacyjna i jej rodzaje ; Zagadnienie dojrzałości szkolnej ; 5. Psychiczne właściwości nauczyciela-wychowawcy: Metodyka badań struktury psychicznej wychowawców ; Dotychczasowe wyniki badań nad psychiką nauczyciela-wychowawcy ; Talent pedagogiczny a zdatność wychowawcza ; 6. Wychowanie przez grupę: Czynniki oddziaływania grupy na jednostkę ; Struktura wychowawcza grup dzieci i młodzieży ; Końcowe uwagi dotyczące wychowania przez grupę ; 7. Wzajemny stosunek wychowawcy i grup wychowawnków: Wychowawca w oczach grupy ; Grupa w oczach wychowawcy ; Zagadnienie karności ; 8. Uwagi o indywidualnym kontakcie wychowawcy z wychowankiem ; 9. Uwagi o psychologii samowychowania ; 10. Pozaosobowe wpływy wychowawcze ; 11. Wychowanie a praca ; CZĘŚĆ SZCZEGÓŁOWA: Rodzina jako instytucja wychowawcza: VIII. Podstawy psychologiczne wychowania rodzinnego: 1. Ogólne uwagi o strukturze wychowawczej rodziny ; 2. Analiza składników wychowania rodzinnego ; 3. Uwagi uzupełniające ; Szkoła jako instytucja wychowawcza: IX. Psychologia programu szkolnego i metod nauczania: 1. Zasady doboru treści programu: Ogólne uwagi o roli czynnika psychologicznego w budowie programu ; O zasadzie użyteczności społecznej ; O zasadzie kształcenia formalnego ; Zasada uwzględnienia stopnia trudności, zainteresowań i odpowiedniego momentu rozwojowego ; 2. Motywy psychologiczne w doborze metod ; X. O zagadnieniach psychodydaktyki: 1. Uwagi ogólne ; 2. Psychodydaktyka arytmetyki ; 3. Psychodydaktyka czytania i pisania: Analiza procesu czytania ; Psychologiczne uwagi o metodach nauki czytania ; Legastenia ; Pismo i pisanie ; Błędy i pomyłki ortograficzne ; XI. Zmęczenie w pracy szkolnej: 1. Trudności uwikłane w pojęciu zmęczenia umysłowego ; 2. Objawy zmęczenia umysłowego i metody jego mierzenia ; 3. Krzywa pracy umysłowej ; 4. O przyczynach zmęczenia szkolnego ; XII. Psychologia klasy szkolnej: 1. Warunki życia zbiorowego klasy szkolnej ; 2. Formy i objawy życia zbiorowego klasy szkolnej ; 3. Sposoby badania i opisu struktury klasy szkolnej ; XIII. Psychologiczne uwagi o koedukacji ; XIV. Opieka psychologiczna w szkole: 1. Pojęcie i potrzeba opieki psychologicznej nad uczniem ; 2. Program zajęć psychologa szkolnego ; XV. Zagadnienie poznania i oceny ucznia-wychowanka przez nauczyciela-wychowawcę: 1. Poznanie ucznia-wychowanka przez nauczyciela-wychowawcę ; 2. Ocena postępów ucznia ; 3. Psychologia egzaminów ; 4. Ocena pełnej osobowości ucznia. Arkusz obserwacyjny.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-9218 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Indeksy.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej