367100
Książka
W koszyku
(Z Prac Instytutu Badań Literackich PAN)
IDEE I FORMY ; TWÓRCZOŚĆ NIEROZPOZNANA ; ŚWIAT, IDEE, POSTAWY ; TWÓRCZOŚĆ WCZESNA: 1. Przeżycie losu ; 2. Kwestie metafizyki Wyspiańskiego w recepcji jego twórczości, czyli w co wierzył poeta ; 3. Status metafizyki ; 4. Metafizyczne motywy - idee ; 5. "Klątwa" ; Trzy gołębie ; AKOMPANIAMENT METAFIZYCZNY: 1. Los, LOS ; 2. Palingeneza ; ZWROT: 1. Ojakim nietzscheanizmie mowa ; 2. Tragiczna czy nietzscheańska wizja bytu ; 3. Brutalizacja poezji ; 4. Narodziny herosa (wielkiego antenata mniej sławnego mocnego człowieka) ; TEMAT - POLSKA: 1. "WESELE". dIAGNOZA NIEMOŻLIWOŚCI ; 2. "wYZWOLENIE". kOCHANKA "wOLA" ; DRAMATY STRUKTURY BYTU: 1. kRYTERIUM MOCY ; 2. hERAKLITOWA RZEKA ŻYCIA. "Achilleis" ; 3. Kryterium życia. "Akropolis" ; Rewizja nietzscheanizmu ; KRYZYS ; JAK ŻYĆ? SZUKANIE NOWEJ TRADYCJI I IDEI MORALNEJ ; DRAMATURGIA: POLITYKA KOLEJNYCH DRAMATÓW: 1. Malarz szuka sceny, widowiska, dramatu ; 2. "Legion" ; 3. "Wesele" ; 4. "Wyzwolenie" ; 5. "Bolesław Śmiały" ; 6. "Achilleis" ; 7. "Akropolis" ; 8. "Noc listopadowa" ; 9. Ostatnie dramaty ; TEATR I LITERATURA W ICH WZAJEMNYCH STOSUNKACH: 1. Przykład pierwszy - "Daniel" ; 2. Przykład drugi - "Warszawianka" ; 3. Przykład trzeci - "Klątwa" ; 4. Hebrydyzm ; 5. Przykład czwarty - "Achilleis" ; 6.Przykład piąty - "Historia Jacobi" ; 7. Poezja przeciw teatrowi ; 8. Przykład szósty - "Akropolis" ; CHARAKTER SZTUKI ; "WARSZAWIANKA": RODZAJ DRAMATU W "WARSZAWIANCE": 1. Nieporozumienia z pojęciem dramatu narodowego ; 2. Zgodność i niezgodność z historią ; 3. Widowisko narodowe ; 4. Sztuka nowego teatru ; KOMPOZYCJA WIZJI POWSTANIA: 1. Pierwszy motyw kompozycji - żywy obraz ; 2. Postać Chłopickiego - wykładnik dramatu powstania ; 3. Dwie tonacje sztuki ; 4. Nastrój niepokoju nie jest przedmiotem krytyki, lecz wyrazem losu powstania ; 5. gra tonacji ; 6. Nieudany dramat Marii ; Z DZIEJÓW INSCENIZACJI "WARSZAWIANKI": 1. Prapremiera 1898 ; 2. Przygotowanie prapremiery, wygląd inscenizacji, udział autora ; 3. Pierwszy sąd o "Warszawiance" ; 4. Pierwsze wznowienia ; 5. "Warszawianaka" co roku w teatrze ; 6. Spór o tradycję teatralną ; 7. W Polsce Ludowej ; "WESELE" ; DRAMAT SPRAWY NARODOWEJ: 1. Próba wartości narodowych marzeń ; 2. Gra planów. Charakter satyry ; 3. Atak - wspaniały w scenerii, ostrożny w ciosach ; 4. To, co było, może przyjść ; 5. "Chłop mnie na swoją hatkę nie przerobi" ; 6. Inteligenci "Wesela" ; Ojczyzna i żywi ludzie ; 8. Sąd nad współczesną sztuką ; 9. Krach narodowej legendy ; FANTASTYKA "WESELA": 1. Duchy czy imaginacje ; 2. Literacki status fantastyki ; 3. Rozbicie fabuły. Jawność poetyckiej wypowiedzi ; 4. Ożywione zmyślone wkracza w toczący się dramat ; 5. Procesja zjaw. Wartość poetycka drugiego aktu ; 6. Próba plastyki ; 7. Zjawy większe od bohaterów realnych ; 8. Kiedy baśń jest symbolem, a kiedy baśnią ; 9. Chochoł ; 10. Znaczenie stałe i przelotne ; 11. Migotanie znaczeń, czyli nawet w głupstwie bywa trochę racji.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-31404 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [355]-356. Indeksy.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej