367144
Książka
W koszyku
WPROWADZENIE ; I. TWÓRCA A ODBIORCA: 1. Artysta - dzieło - odbiorca: Konflikt między odbiorcą sztuki a artystą ; Stosunek odbiorcy do sztuki współczesnej ; 2. Pogląd na sztukę i twórczość u artysty i odbiorcy: Pogląd na sztukę i twórczość jako element światopoglądu ; Czynniki kształtujące pogląd na sztukę ; Pogląd "dla siebie" i pogląd "dla innych" ; 3. Pogląd krytyka na sztukę i twórczość ; 4. Elementy poglądu na sztukę u artysty, odbiorcy i krytyka: Pogląd na sztukę w ogóle a pogląd na poszczególne dzieło ; Pogląd na sztukę w ogóle u artysty i odbiorcy ; Rozbieżności w poglądzie artysty i odbiorcy na poszczególne dzieła sztuki ; 5. Możliwość przezwyciężenia rozbieżności poglądów u artysty i odbiorcy ; II. POSTAWY ODBIORCÓW WOBEC DZIEŁ SZTUKI: 1. Typy odbiorców dzieł sztuki ; 2. Funkcja i struktura postaw ; 3. Podział postaw wobec sztuki ze względu na ich związek z osobowością człowieka: Postawa osobowościowa ; Postawy okresowe ; Postawa programowa ; Postawa sytuacyjna ; Wpływ stereotypów na odbiór dzieła sztuki ; 4. Podział postaw z uwagi na rodzaj obiektu: Postawa przeżyciowa ; Postawa przedmiotowa ; Postawa działaniowa ; Rola postaw wyróżnionych na zasadzie odmienności obiektu w odbiorze dzieł sztuki ; 5. Podział postaw z uwagi na rodzaj spotęgowanej zdolności ; III. STOSUNEK ODBIORCY DO KRYTYKI ARTYSTYCZNEJ: 1. Źródła fachowej krytyki artystycznej: Dążność do formułowania sądów o dziele sztuki ; Nastawienie krytyczne ; Zamierzenie krytyczne ; 2. Potrzeba krytyki artystycznej: Rola krytyki we współczesnym życiu artystycznym ; Subiektywna potrzeba krytyki ; 3. Drogi oddziaływania krytyki artystycznej na odbiorcę: Odmiany wypowiedzi krytycznych ; Sposoby bezpośredniego oddziaływania krytyki na odbiorcę ; Sposoby pośredniego oddziaływania krytyki artystycznej ; 4. Postulowane przez odbiorców funkcje krytyki artystycznej: Postawa praktyczna wobec krytyki artystycznej ; Postawa poznawczo-teoretyczna wobec krytyki artystycznej ; Postawa estetyczna wobec krytyki artystycznej ; Postawa krytyczna wobec krytyki artystycznej ; 5. Postulaty twórców pod adresem krytyki ; 6. Korzystanie z krytyki artystycznej: Krytyka fachowa a odbiorca sztuki ; Warunki korzystania z krytyki artystycznej ; 7. Granice sprawności krytyki artystycznej: Właściwości dzieła sztuki a krytyka ; Indywidualne właściwości krytyka a sprawność krytyki ; Właściwości odbiorcy a krytyka ; Tendencje rozwojowe krytyki ; IV. ROZUMIENIE DZIEŁ SZTUKI PRZEZ ODBIORCĘ: 1. Pojęcie rozumienia i problematyka: Intelektualistyczne ujęcie rozumienia a ujęcie rozumienia przez odbiorcę ; Rozumienie jako sytuacja ; 2. Sytuacje nierozumienia i rozumienia dzieł sztuki ; 3. Rozumienie w zależności od typu odbiorcy i rodzaju dzieła sztuki: Rola poszczególnych typów rozumienia a odbiorca sztuki ; Typy rozumienia ; 4. Rozumienie specyficzne dzieła sztuki ; 5. Potrzeba rozumienia dzieł sztuki: Obiektywna potrzeba rozumienia ; Związek rozumienia z ogólniejszymi tendencjami artysty i odbiorcy ; V. OCENA DZIEŁ SZTUKI PRZEZ ODBIORCÓW: 1. Geneza ocen: Subiektywistyczna i obiektywistyczna koncepcja ocen ; Proces oceniania ; 2. Podział ocen: Oceny pozorne ; Oceny hipotetyczne ; Oceny intuicyjne ; Oceny sensu stricto ; 3. Uprawomocnienie oceny: Ocena krytyczna jako wynik postawy krytycznej wobec dzieła ; Kryteria wartości w wypowiedziach krytycznych ; 4. Funkcje ocen w odbiorze dzieł sztuki: Właściwe funkcje ocen ; Niewłaściwe funkcje ocen ; Zmiany w przedmiocie oceny ; Funkcje ocen krytyki profesjonalnej ; 5. Oceny w zależności od typu odbiorcy.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. A-9683 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. 276-[280].
Uwaga dotycząca języka
Streszcz. w jęz. fr.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej