378257
Book
In basket
Książka proponuje czytelnikowi klarowny model refleksji nad dziełem sztuki teatru, jest podsumowaniem dwudziestowiecznej wiedzy na ten temat, swoistą syntezą konsekwencji i osiągnięć współczesnego autonomizmu teatralnego. Krzysztof Pleśniarowicz wyznacza antynomię mieszczącą się wyłącznie w ramach dzieła teatralnego: iluzja/deziluzja - zamiast opozycji dziś już generalnie zdezaktualizowanej: pomiędzy dziełem literackim (dramatem) a aliterackim dziełem teatralnym (spektaklem). Oferuje czytelnikowi pozycję dojrzałą, przemyślaną, doskonale i prosto napisaną, a w naszej teatrologii - nowatorską. Z recenzji profesor Dobrochny Ratajczakowej
WPROWADZENIE: ILUZJA TEATRALNA I MODELE DEZILUZJI ; TEATRALNE PUDŁO ILUZJI: PRZESTRZEŃ UNAOCZNIENIA: Dwie nieskończoności: Kartezjańskie cogito w pudełku sceny, Model semiotyczny: Geometria gestów Delsarte'a, Model retoryczny: Freytagowska piramida akcji, Matematyczne uniwersum ; MARZENIA " WYOBCOWANYCH PRAKTYKÓW": SŁOWNE MODELE PRZESTRZENNYCH UTOPII: Idealne dzieło Nowego Teatru: Muzyczny model Appii, Dziedzictwo symbolizmu: Magiczny model Artauda, Dziedzictwo naturalizmu: Ideologiczny model Brechta, Bieguny teatru ; AMBICJE OKOŁOTEATRALNEJ TEORII: WIARA W UPRZESTRZENNIENIE SŁOWA: Teatr strukturalistów i semiotyków: pokusa znakowości, Teatr fenomenologów - sceny i widowiska: ceremonie uobecnienia, Teatr socjologów i antropologów: dogmat konwencji, Nadzieja doskonałości ; POZA UTOPIĄ I WIARĄ: PRZESTRZENIE WOLNEJ KREACJI: Dekonstrukcja reprezentacji: Model Wilsona, Desemantyzacja przekazu: Model Kantora, Delimitacja kultury: Model Brooka, Rewolucje kontynuacji ; ZAKOŃCZENIE: WYMIARY DEZILUZJI.
Availability:
There are copies available to loan: sygn. WG-792 (1 egz.)
Notes:
Bibliography, etc. note
Bibliografia na stronach [221-227]. Indeks.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again